Pengudaraan Semulajadi di Kediaman Tinggi : Permasalahan & Penyelesaian
Pengudaraan Semulajadi
di Kediaman Tinggi :
Permasalahan &
Penyelesaian
Oleh: Mohd Firrdhaus Mohd Sahabuddin (2016)
Imej 1: Panorama Kediaman Tinggi di Bukit Kiara, Kuala Lumpur (Sumber: www.panoramio.com)
Pengenalan
Tinggal di kediaman tinggi (residential
high-rise) merupakan situasi kebiasaan bagi warga kota-kota besar di seluruh
dunia. Mengikut laporan tahunan Council on Tall Buildings and Urban Habitat
(CTBUH), jumlah keseluruhan bangunan
tinggi melebihi 200 meter yang siap dibina pada tahun 2014 ialah sebanyak 97
buah bangunan di seluruh dunia. Dari jumlah tersebut, 76% daripada
bangunan-bangunan tersebut terletak di
Asia dan 47% daripadanya adalah bangunan yang mempunyai unit-unit kediaman
tinggi (Safarik,
Wood, Carver, & Gerometta, 2015).
Tidak terkecuali di Malaysia; tren industri
kediaman di bandar-bandar seperti Kuala Lumpur, Lembah Kelang, Pulau Pinang,
Ipoh dan Johor Bahru adalah berbentuk rumah bertingkat tinggi bagi memenuhi
keperluan pembangunan yang pesat. Tambahan pula di lokasi-lokasi berikut, nilai
hartanah adalah sangat tinggi yang menjadikan nilai hartanah pada aras tanah (landed
property) amat membebankan terutama kepada golongan berpendapatan rendah
dan sederhana. Atas faktor jarak ke tempat kerja yang dekat, unit-unit kediaman
tinggi menjadi pilihan utama warga kota.
Namun, akibat ketidaksesuaian reka bentuk dan pemilihan
bahan binaan, maka berlakulah ketidakselesaan terma pada unit-unit kediaman ini
yang mengakibatkan berlakunya transformasi besar-besaran sistem pengudaraan
dari kaedah semulajadi kepada sistem penyaman udara (Mohd
Sahabuddin & Gonzalez-Longo, 2015). Dapat disimpulkan disini bahawa isu utama perumahan
di Malaysia ialah kegagalan reka bentuk yang mengakibatkan ketidakselesaan
terma di dalam rumah. Masalah kedua pula adalah peningkatan kos elektrik yang
tinggi apabila sistem penyaman udara digunakan bagi mengatasi isu
utama tadi (Sadeghifam, Zahraee, Meynagh & Kiani, 2015).
Senario
yang berlaku sekarang adalah kebanyakan perumahan bertingkat tinggi di
negara-negara membangun di kawasan tropika telah meniru model perumahan di
negara beriklim sejuk, dengan fasad tertutup dan terlalu bergantung kepada penyaman
udara dan pengudaraan mekanikal (Ing & Riewe, n.d.). Bagi membantu
menyelesaikan permasalahan tersebut, artikel ini ditulis bagi membincangkan potensi
pengudaraan semulajadi terhadap unit-unit kediaman tinggi yang mampu memberi
kesan positif terhadap meningkatkan keselesaan penghuni secara pasif (Liping &
Hien, 2007).
Faktor Ketinggian Bangunan dan Potensi
Pengudaraan
‘The Met’ di Bangkok, Thailand. Salah satu projek kediaman tinggi yang
menggunakan pengudaraan semulajadi sepenuhnya. (Sumber: http://www.e-architect.co.uk/)
Persoalan terbesar yang sering membelenggu
masyarakat setempat ialah: Adakah konsep pengudaraan semulajadi boleh berjaya
di Malaysia yang terkenal dengan iklim tropika yang panas dan lembab sepanjang
tahun? Satu kajian yang telah dilakukan di Singapura berjaya membuktikan bahawa
konsep pengudaraan semulajadi amat berjaya dipraktikkan pada kediaman tinggi
walaupun purata kelajuan angin disana adalah rendah (Wong &
Hassell, 2010). Atas faktor kedudukan geografi yang sama
diantara Malaysia dan Singapura, maka konsep pengudaraan semulajadi tidak harus
dipersoalkan.
Fung & Lee (2014) menyatakan bahawa faktor
utama yang sering disandarkan dalam menentukan kejayaan sesuatu reka bentuk
pengudaraan semulajadi ialah konfigurasi bukaan pada fasad (tingkap, pintu
& komponen lain yang dibuka untuk tujuan pengudaraan) atau disebut OWR (opening-to-wall-ratio)
(Fung &
Lee, 2014). Namun terdapat satu faktor lain yang kurang
diambil perhatian tetapi sangat mempengaruhi pengudaraan semulajadi pada
kediaman tinggi iaitu kedudukan dari aras laut (altitude). Kelebihan
inilah yang perlu dimanipulasi oleh perekabentuk dalam mencapai keselesaan
terma secara pasif.
Peddie
& Rofail (2011) menyatakan bahawa bangunan kediaman tinggi mempunyai
kelebihan kerana dapat menjana tekanan udara yang berbeza dan lebih tinggi di keseluruhan
fasad kediaman, menjadikannya berpotensi dan mudah untuk mencapai keselesaan
haba. Mereka juga mencadangkan bahawa bukaan OWR perlu mematuhi banyak kriteri seperti
pengaruh-pengaruh luaran termasuk ketinggian (Peddie & Rofail, 2011).
Dalam
satu kajian yang dilakukan, purata tiupan angin permukaan di semenanjung
Malaysia ialah 2.3 meter per saat (m/s) (Rosly & Ohya, 2011). Mersing merupakan lokasi yang menerima tiupan angin permukaan yang
paling tinggi di semenanjung Malaysia iaitu berpurata 4.0 hingga 5.5 m/s (K. Sopian, Othman, & Wirsat,
1995). Perlu di ingat kedudukan stesen meteorologi di Mersing adalah
berhadapan dengan lautan terbuka. Jadi, tidak mustahil kelajuan angin seperti
itu boleh direkodkan. Manakala, kajian lain pula mendapati bahawa purata tiupan
angin permukaan di sembilan (9) lokasi di seluruh Malaysia ialah diantara 1.8
sehingga 2.9 m/s (Kamaruzzaman Sopian & Khatib, 2013). Sembilan lokasi ini pula bukanlah bandar-bandar yang di kategorikan
sebagai bandaraya yang besar dan kesemuanya berada di lokasi persisiran pantai.
Jadi,
bagaimana pula keadaannya dengan lokasi bandar yang jauh dari pantai? Masih
adakah aliran udara yang mencukupi bagi memberi pengudaraan semulajadi yang
baik di kawasan bandar? Disinilah jurang yang penulis temui yang masih kurang
dikaji oleh penyelidik di Malaysia. Namun berdasarkan penemuan yang dijalankan
di Bangkok – salah satu kota metropolitan penting di rantau ini, kelajuan angin
yang dicatat pada permukaan tanah adalah 0.52 m/s (Ing & Riewe, n.d.). Namun,
melalui kajian yang sama, pengkaji menemui bahawa pada ketinggian 65 meter dari
permukaan tanah, kelajuan angin adalah tinggi dan sangat ketara iaitu 6.13 m/s.
Boleh dirumuskan bahawa, kelajuan angin pada ketinggian 200 meter dari
permukaan tanah adalah 3 kali lebih tinggi dari kelajuan angin di permukaan
tanah (Mohd Sahabuddin, 2015). Ini bermakna pada ketinggian 200 meter, kelajuan angin purata di
Malaysia ialah 6.9 m/s. Nah! Ianya sangat mencukupi untuk sistem pengudaraan
semulajadi berfungsi dengan baik di kawasan bandar. Malah tenaga angin ini
boleh dituai dan diperbaharui untuk penghasilan tenaga baru (harvest &
renewable).
Kaedah Penyelesaian Reka Bentuk
Pengudaraan Semulajadi di Kediaman Tinggi
Penulis
melalui kajian terdahulu telah menggariskan syarat-syarat reka bentuk
berkonsepkan ‘Air House’. Diantaranya ialah ukuran pergerakkan angin
yang perlu dicapai bagi mengekalkan tahap keselesaan terma di dalam unit-unit
kediaman tinggi. Pergerakkan angin yang disyorkan oleh penulis ialah diantara
0.3 m/s sehingga 1.5 m/s melalui bukaan OWR pada fasad luar di antara 15%
sehingga 50% mengikut ketinggian bangunan (Mohd Sahabuddin &
Gonzalez-Longo, 2015). Bagi
menyokong penemuan ini, kajian yang dilakukan di Bangkok telah mengesyorkan
kelajuan angin 4.0 m/s perlu dicapai melalui bukaan OWR sebanyak 40% di unit kediaman
yang terletak pada aras permukaan tanah bagi memenuhi tahap keselesaan (Tantasavasdi, Chen, &
Strickland, 1998).
Imej
3: Gambarajah konsep pengagihan aliran udara mengikut ketinggian bangunan
(Sumber: Pengarang)
Berpandukan kepada gambarajah
diatas, hipotesis yang dapat penulis hasilkan disini ialah, atas faktor tekanan
kelajuan angin yang berbeza-beza mengikut ketinggian bangunan maka jumlah
keluasan OWR pada fasad juga harus berbeza-beza mengikut ketinggian bagi
mencapai pengudaraan semulajadi yang sesuai. Sebagai contoh, dengan kelajuan
angin purata 2.3 m/s pada ketinggian 10 meter dari aras permukaan tanah maka
keluasan OWR yang dicadangkan ialah diantara 40% – 50%. Manakala bagi
ketinggian 100 meter dari aras tanah, bukaan OWR yang sesuai adalah 20% - 30%.
Begitu jugalah bagi ketinggian 200 meter dari aras tanah, keluasan OWR yang
dicadangkan ialah 10% - 15% sahaja.
Pengalaman dan
Perbincangan
Penulis pernah tinggal di 2 unit
kediaman tinggi pada ketinggian yang berbeza. Kediaman pertama terletak diatas
bukit dan unit tersebut berada pada aras 15. Dianggarkan ketinggian dari aras
permukaan tanah adalah sekitar 60 meter. Dari pemerhatian penulis, pintu
gelongsor balkoni di kediaman tersebut tidak dapat dibuka seluasnya kerana
tiupan angin yang masuk adalah sangat kuat dan tidak menyelesakan terutama
ketika hari hujan. Manakala, pengalaman lain penulis di kediaman kedua pula
adalah sangat jauh berbeza. Kediaman kedua ini terletak di aras tanah dan pintu
gelongsor balkoni kediaman tersebut sentiasa terbuka luas bagi membenarkan
angin masuk bagi tujuan pengudaraan. Terbukti keselesaan dapat dicapai apabila
bukaan OWR yang disediakan bersesuaian.
Melalui pengalaman tersebut dan
pemerhatian secara kasar terhadap pembangunan perumahan kediaman tinggi di
Malaysia, rata-rata kebanyakan Arkitek merekabentuk kediaman tinggi dengan meletakkan
keluasan bukaan OWR yang sama tanpa mengira ketinggian unit kediaman tersebut.
Ini bermakna keluasan OWR pada unit kediaman di tingkat paling bawah adalah
sama dengan keluasan OWR pada unit kediaman di tingkat paling atas. Adakah
pendekatan ini betul dan sesuai? Mungkin ada yang akan memberi alasan tentang
butiran OWR yang berbeza bakal memberi seribu satu masalah dalam penghasilan
lukisan pembinaan; ada juga alasan yang mengaitkan dengan kesediaan industri
terutama di pihak kontraktor; malah ada juga yang mengaitkan dengan penambahan
tempoh pembinaan.
Walau apapun alasannya, rumah/unit
kediaman rendah, sederhana atau tinggi yang dibina seharusnya sepadan dengan
harga tinggi yang dilaburkan oleh pembeli. Bangunan adalah seumpama permainan
‘LEGO’. Dengan kreativiti kita mampu menghasilkan sesebuah bangunan yang berkualiti.
Flora Damansara
(Sumber: www.panoramio.com)
PPR Taman Mulia (Sumber: www.panoramio.com)
Rujukan
Fung, Y. W., & Lee, W. L. (2014). Identifying the most
influential parameter affecting natural ventilation performance in high-rise
high-density residential buildings. Indoor and Built Environment , 24(6),
803–812. http://doi.org/10.1177/1420326X14536189
Ing, D., & Riewe, R. (n.d.). Residential High-Rises
without the usage of Air-Conditioning in Tropical Short Summary 2 . Residential
High Rise Project The MET, 768–778.
Liping, W., & Hien, W. N. (2007). Applying natural
ventilation for thermal comfort in residential buildings in Singapore. Architectural
Science Review, 50(3), 224–233.
http://doi.org/10.3763/asre.2007.5028
Mohd Sahabuddin, M. F. (2015). Wind Harvesting System :
Design Configuration of Opening-To-Wall-Ratio ( OWR ) for Optimizing Natural
Ventilation Performance in High-Rise Buildings.
Mohd Sahabuddin, M. F., & Gonzalez-Longo, C. (2015).
Traditional values and their adaptation in social housing design: Towards a new
typology and establishment of “Air House” standard in Malaysia. Archnet-IJAR,
9(2), 31–44.
Peddie, K., & Rofail, T. (2011). Designing for Natural
Ventilation in Tall Residential Buildings, 1–10.
Rosly, N., & Ohya, Y. (2011). WIND ENERGY POTENTIAL IN
ASEAN COUNTRIES – SPECIAL ATTENTION TO MALAYSIA.
Safarik, D., Wood, A., Carver, M., & Gerometta, M.
(2015). An all-time record 97 buildings of 200 meters or higher completed in
2014. CTBUH Journal, (1), 40–47.
Sopian, K., & Khatib, T. (2013). Wind Energy Potential in
Nine Coastal Sites in Malaysia. Palestine Technical University Research
Journal, 1(1), 10–15.
Sopian, K., Othman, M. Y. H., & Wirsat, A. (1995). The
wind energy potential of Malaysia. Renewable Energy, 6(8),
1005–1016. http://doi.org/10.1016/0960-1481(95)00004-8
Tantasavasdi, C., Chen, Q., & Strickland, R. J. (1998).
Natural ventilation: Design for Suburban Houses in Thailand, 33(8),
1–96.
Wong, M. S., & Hassell, R. (2010). Tall Buildings in
Southeast Asia - A Humanist Approach to Tropical High-rise, (Iii), 24–32.
Comments
Post a Comment