DILEMA REKA BENTUK MASJID DI MALAYSIA : Hilangnya Konsep Kesederhanaan & Kelestarian
DILEMA REKA BENTUK MASJID DI MALAYSIA :
Hilangnya Konsep Kesederhanaan & Kelestarian
Oleh Mohd Firrdhaus Mohd Sahabuddin
Pengenalan
1.1 Isu
Semasa
Dengan pertumbuhan pesat pembinaan masjid dan
fungsinya dalam masyarakat Islam di Malaysia, keselesaan jemaah adalah menjadi
satu kebimbangan utama. Keselesaan haba yang tidak sesuai dalam bangunan masjid
membawa kepada persekitaran terma yang tidak selesa bagi jemaah (Hussin,
Salleh, Chan, & Mat, 2014). Ia telah menjadi amalan biasa bahawa
masjid-masjid di Malaysia perlu dilengkapi dengan sistem penyaman udara
untuk memberi keselesaan kepada jemaah. Walau bagaimanapun, kurangnya kajian
dan maklumat mengenai tahap keselesaan ruang solat di masjid di Malaysia
menyukarkan penambahbaikan dilakukan (Hussin et al., 2014). Peningkatan
penggunaan penyaman udara di bangunan masjid di Malaysia nampaknya
memberi kesan peningkatan penggunaan tenaga elektrik dalam operasi masjid
setiap hari (Hussin et al., 2014).
Bangunan masjid sebaiknya perlu mempunyai elemen penyatuan dengan unsur alam
kerana masjid berfungsi sebagai wadah dalam bersujud/sembahyang kepada
Allah SWT yang menciptakan alam semesta ini (Imriyanti, 2013). Di
seluruh dunia, masjid adalah tempat ibadat yang sangat bersih, di mana karpet
digunakan di keseluruhan ruang solat utama dari dinding ke pintu masuk. Semasa
waktu-waktu tertentu seperti ketika ibadat solat jumaat dan solat sunat
terawih, masjid-masjid sering dipenuhi oleh Jemaah sehingga kepadatannya
melebihi 1.5 orang bagi satu meter persegi (Ocak, Kiliçvuran, Eren,
Sofuoglu, & Sofuoglu, 2012).
Semestinya pada situasi tersebut, kualiti
pengudaraan akan terjejas dan pendekatan pengudaraan semulajadi mampu
menyelesaikan masalah ketidakselesaan ruang dalaman, penggunaan tenaga yang
tinggi bagi penyaman udara dan kualiti udara yang tidak baik (IAQ) (Fung
& Lee, 2014). Penggunaan kaedah pasif seperti pengudaraan semulajadi
adalah salah satu kaedah berkesan untuk penyesuaian suhu dalaman di dalam
bangunan masjid di kawasan tropika seperti Malaysia (Aflaki, Mahyuddin,
Al-Cheikh Mahmoud, & Baharum, 2015).
Bagi mengukuhkan isu ini, satu kajian yang
telah dijalankan berjaya membuktikan bacaan CO² yang tinggi yang menggambarkan
bahawa pengudaraan di dalam masjid adalah tidak mencukupi terutama ketika waktu
solat jumaat (Ocak et al., 2012). Oleh itu, pengudaraan yang lebih baik
adalah sangat diperlukan bagi bangunan masjid (Ocak et al., 2012).
Pengudaraan semulajadi dapat memenuhi faktor kesihatan dan keselesaan terma
seperti oksigen yang mencukupi, tahap CO² yang rendah, tiada asap dan gas-gas
berbahaya, pencegahan bakteria dan bau (Imriyanti, 2013). Keperluan untuk
keselesaan haba juga adalah termasuk pemindahan haba keluar dari ruang solat
bagi membantu penyejatan peluh daripada penyejukan struktur bangunan (Imriyanti,
2013).
Diantara faktor penting yang harus
diintegrasikan ke dalam rekabentuk masjid oleh Arkitek di Malaysia ialah
penggunaan lohong pengudaraan (ventilation shaft), ratio bukaan pada
dinding (opening-to-wall-ratio) dan orentasi bangunan (building
orientation) bagi menghasilkan satu reka bentuk yang respon kepada keadaan
iklim setempat (Aflaki et al., 2015).
1.2 Faktor
Keselesaan Terma Dalaman & Pemakaian
Tidak dinafikan sama sekali bahawa keselesaan
terma dalaman di dalam masjid memainkan peranan besar dalam membantu
penghayatan ibadah yang dilakukan. Menurut kajian yang telah dijalankan keatas
396 orang jemaah di masjid-masjid berpenyaman udara, suhu operasi yang boleh
diterima oleh jemaah di Malaysia ialah sekitar 26.99 ˚C sehingga 31.41 ˚C (Hussin
et al., 2014). Jika dilihat nilai suhu yang disebutkan tadi, ianya tidaklah
terlalu rendah yang mana boleh dicapai melalui kaedah semulajadi di Malaysia.
Salah satu faktor yang membantu penyesuaian suhu dalaman dan keselesaan Jemaah
adalah gaya pemakaian Jemaah itu sendiri. Rata-rata jemaah yang hadir ke masjid
mengenakan pakaian ringan seperti baju melayu dan kain sarung yang diperbuat
dari kain kapas iaitu sebanyak 59.1% ketika solat Subuh, 43.9% bagi
waktu Maghrib dan 40.9% bagi waktu Isyak (Hussin
et al., 2014). Dapat disimpulkan disini bahawa cara pemakaian tidak menjadi isu
besar dalam menentukan keselesaan jemaah.
Kajian yang dilakukan oleh Husin et al. (2014)
menyimpulkan bahawa tahap keselesaan di dalam masjid-masjid berpenyaman udara
adalah baik iaitu melepasi tahap yang ditetapkan di dalam ASHRAE
Standard-55 (2013). Hanya sebahagian kecil iaitu 9.1% sehingga 15.2%
Jemaah sahaja yang merasa sedikit panas (a bit warm) ketika berada di
dalam masjid-masjid yang dikaji. Nilai tersebut adalah kecil dan berkemungkinan
berlaku atas faktor luaran yang lain.
1.3 Kos
Penggunaan Tenaga Bagi Masjid Berpenyaman Udara
Isu sebenar yang perlu diberi perhatian
berkaitan masjid di Malaysia ialah kos penggunaan tenaga yang tinggi dan tidak
ekonomi. Satu kajian perbandingan yang telah dilakukan menemukan bahawa
bangunan yang berpenyaman udara menggunakan 66% lebih tenaga berbanding
bangunan tanpa penyaman udara (Mohd Sahabuddin & Gonzalez-Longo,
2015). Manakala kajian oleh Saidur (2009) menemukan bahawa rata-rata bangunan
di Malaysia menggunakan 57% tenaga dalam operasi sistem penyaman udara iaitu
lebih tinggi berbanding Indonesia (51%), Arab Saudi (50%), Sepanyol (52%) dan
Amerika Syarikat (48%) (Hussin et al., 2014).
Bagi bangunan masjid, fungsi dan tempoh
penggunaan adalah berbeza berbanding bangunan-bangunan lain kerana
penggunaannya tertumpu semasa waktu solat dan kelas-kelas agama sahaja.
Mengikut satu kajian, kos bil elektrik bagi bulan-bulan selain Ramadhan
berpurata RM3,000 sebulan manakala pada bulan Ramadhan ianya meningkat hampir
sekali ganda iaitu RM6,000 sebulan (Hussin et al., 2014). Secara pukal,
dalam setahun sebuah masjid memerlukan bajet perbelanjaan sebanyak RM40,000
bagi menampung penggunaan elektrik untuk sistem penyaman udara. Ini tidak
termasuk kos penggunaan tenaga bagi pencahayaan tiruan (artificial lighting),
penyelenggaraan dan peralatan lainnya. Nilai ini juga bergantung kepada saiz
sesebuah masjid dan bilangan unit penyaman udara yang dipasang. Secara
logiknya, kos perbelanjaan akan meningkat seiring dengan keluasan ruang
berpenyaman udara dan jumlah unit penyaman udara yang digunakan.
Kesan kos ini dialami secara langsung oleh
tabung kewangan masjid namun kesan yang lebih utama yang tidak dilihat dan
dirasai oleh jemaah adalah kesan kepada alam sekitar. Kepesatan pembangunan dan
pertambahan populasi menjadikan pembinaan masjid tumbuh bagai cendawan selepas
hujan. Jika dikira faktor pembebasan CO2 bagi setiap unit
penyaman udara yang digunakan, jumlah pembebasan CO2 yang bakal
dijana ke ruang udara oleh semua masjid-masjid ini amat merisaukan. Seharusnya
pusat ibadah ini menyumbang kepada keharmonian sejagat secara keseluruhannya
bukan tertumpu kepada keselesaan jemaah sahaja.
1.4 Masjid
Sebagai Simbol Kesederhanaan
Masjid sebagai pusat ibadah kepada Tuhan Yang
Maha Esa dan pusat kemasyarakatan seharusnya disulami dengan elemen-elemen
semulajadi (Imriyanti, 2013). Ajaran Islam yang menganjurkan umatnya
meminimumkan kemusnahan alam sekitar, mengelak pembaziran dan menjaga kesihatan
perlu menjadi doktrin utama jemaah dan masyarakat sekeliling. Penghayatan
ajaran Islam adalah menyeluruh bukan sahaja tertumpu kepada ibadah semata-mata
malah menjaga persekitaran alam sekeliling merupakan tuntutan yang harus diberi
penekanan.
Konsep masjid yang lestari bukanlah konsep yang
asing di Malaysia. Rata-rata pembinaan masjid di Malaysia sejak kedatangan Islam
ke Nusantara sudah bersifat lestari dan mapan. Masjid-masjid didirikan dengan
menerapkan elemen ‘sains kuno’ rumah tradisional Melayu yang amat cocok dengan
iklim setempat (rujuk artikel ‘Rumah Tradisional Melayu : Antara Seni, Sains
& Realiti’ di Majalah Sains). Keselesaan tidak menjadi isu besar di
kalangan jemaah pada waktu itu. Masjid-masjid dibina menggunakan bahan binaan
ringan yang tidak menyerap haba malah reka bentuknya yang responsif kepada
iklim setempat membantu menstabilkan keselesaan terma (Mohd Sahabuddin
& Gonzalez-Longo, 2015). Sebagai contoh, reka bentuk masjid-masjid
tertua di Malaysia iaitu Masjid Tengkera di Melaka (1728), Masjid Kampung Laut
di Kelantan (1730an) dan Masjid Pengkalan Kakap di Kedah (1800an) yang
mengadaptasikan elemen-elemen lestari kedalam reka bentuknya sejak dahulu lagi.
Persoalannya, dimana hilangnya identiti dan sains kuno ini?
Terdapat dua aspek umum yang mempengaruhi
transformasi seni bina masjid; pertama adalah keterbukaan kepada pengaruh luar
dan responsif kepada faktor-faktor luaran - sama ada alam sekitar, budaya dan
sejarah (Shah, Arbi, & Inangda, 2014). Jika dibandingkan dengan
reka bentuk masjid-masjid bertaraf ikonik yang direka oleh Arkitek di Malaysia
sejak akhir-akhir ini; ianya bukan sahaja gagal menepati konsep reka bentuk
setempat malah menjauhi ajaran kesederhanaan dalam Islam yang menyumbang kepada
pembaziran yang ketara terutama dalam kos operasi seharian masjid tersebut.
Masjid Quba merupakan masjid pertama yang
dibina oleh Rasulullah S.A.W. pada 8 Rabiul Awwal 1 Hijrah. Masjid ini
didirikan tanpa menara (minaret) dan sangat sederhana pembinaannya. Ianya dibina
atas dasar ketakwaan seperti Firman Allah S.W.T pada Ayat 108 Surah At-Taubah
yang bermaksud:
“Janganlah kamu bersembahyang dalam masjid itu
selama-lamanya. Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid
Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu solat di dalamnya. Di
dalamnya masjid itu ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan
sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bersih.”
Jelaslah
masjid sebenarnya dibina untuk manusia membersihkan diri - fizikal dan
spiritual (jiwa). Kesenibinaan memainkan peranan yang penting dalam membantu
manusia menikmati proses pembersihan jiwa tersebut. Persoalannya; yang mana
satukah senibina masjid yang lebih memberi kesan kepada pembersihan jiwa?
Diantara masjid mewah yang tersergam indah dan masjid sederhana yang penuh
dengan elemen perhubungan dengan alam sekeliling? Yang mana satu melambangkan
ketakwaan?
1.5 Masjid Negara Sebagai Model Masjid Lestari
Masjid
Negara, Kuala Lumpur merupakan satu-satunya masjid bertaraf ikonik yang boleh
dijadikan model contoh senibina masjid di rantau ini. Siap dibina pada tahun
1963, masjid ini mempunyai reka bentuk yang sederhana malah penuh dengan
ciri-ciri kelestarian pasif seperti penerapan elemen pengudaraan dan
pencahayaan semulajadi yang sangat baik. Masjid ini juga mempunyai ketulenan
identiti yang melambangkan keberadaannya di tengah-tengah kotaraya di sebuah
negara Nusantara. Mempraktikkan tiga (3) elemen alam yang asas iaitu udara, air
dan cahaya menjadikan masjid ini satu binaan yang mapan dari perubahan iklim
semasa dan pemanasan global (global warming). Tiga (3) elemen tersebut
diintegrasikan menggunakan beberapa komponen seperti panel dinding tembus
bercorak geometri yang dapat membantu membawa pengudaraan dan pencahayaan ke
dalam ruang solat selain elemen air dan courtyard yang dapat
menyejukkan keseluruhan ruang solat. Kemasan yang bersifat setempat seperti
jubin granite juga dapat membantu menyejukkan suhu permukaan
lantai.
Darisegi
bentuk (form) binaan pula, masjid ini dipecahkan kepada beberapa zon
yang berbentuk linear tidak seperti masjid-masjid ikonik yang
lain yang dibina bulky dan padat. Konsep ini membantu
meningkatkan kualiti pengudaraan dan pencahayaan yang baik. Hanya di sebahagian
kecil ruang masjid iaitu dewan solat utama yang telah ditukar menjadi ruang
berpenyaman udara, namun sebahagian besarnya masih mengekalkan konsep
asal. Tidak hairanlah masjid ini sering dikunjungi oleh pelancong luar dan
dalam negara kerana keunikannya yang tidak dapat ditemui di tempat lain.
Seharusnya masjid-masjid di Malaysia menerapkan pendekatan yang sama seperti
Masjid Negara.
1.6 Kesimpulan dan Perbincangan
Menurut
Shah et al. (2014), evolusi senibina masjid di Malaysia terbahagi kepada tiga
(3) peringkat utama iaitu peringkat Morphology, peringkat Technology dan
peringkat Design Articulation. Peringkat Morphology mencerminkan
reka bentuk yang mengutamakan susunan ruang asas dan bentuk bumbung. Contoh
terbaik peringkat ini ialah Masjid Tengkera, Masjid Kampung Laut dan Masjid
Pengkalan Kakap yang dibina diantara tahun 1700 – 1800. Bagi peringkat 2 iaitu Technology pula
contoh terbaik adalah Masjid Jamek Kuala Lumpur, Masjid Kapitan Keling, Masjid
Ubudiah dan Masjid Sultan Ibrahim yang dibina sekitar 1900 – 1950. Peringkat
ini masjid-masjid dibina dengan memberi penekanan kepada bahan binaan bangunan
dan kaedah pembinaan. Dan akhir sekali peringkat 3, Design Articulation yang
sesuai digambarkan seperti Masjid Negara Kuala Lumpur, Masjid Putra dan Masjid
Sultan Mizan Zainal Abidin yang dibina dari 1960 sehingga 2010. Peringkat ini
memberi keutamaan reka bentuk yang mencerminkan bahasa perhiasan (decorative)
dan impak visual.
Jadi,
dimanakah evolusi ini akan berkembang? Adakah ianya akan kembali ke sebuah
masjid yang mementingkan fungsi dalam pembersihan jiwa atau semakin jauh
menjadi sebuah masjid yang mementingkan impak visual semata-mata? Konsep
kesederhanaan dan kelestarian dapat dilihat dengan jelas pada peringkat 1,
masjid dibina berlandaskan perhubungan diantara manusia dan Pencipta Alam.
Namun tren semasa yang dapat dilihat, terutama kepada masjid-masjid ikonik yang
dibina, konsep kesederhanaan dan kelestarian semakin pudar dan dipinggirkan.
Jadi, untuk menghasilkan sebuah masjid moden yang mengekalkan elemen interaksi
alam sekeliling adalah tidak mustahil. Oleh itu, bagi mengembalikan tujuan asal
masjid, setiap yang terlibat dalam proses pembinaan sesebuah masjid harus
memahami tujuan asal dan fungsi utama masjid itu sendiri sebagai sebuah rumah
ibadat untuk membersihkan diri fizikal dan spritual. Kemewahan dan kecantikan
bukanlah matlamat sebenar.
1.7 Bahan
Rujukan
Aflaki, A., Mahyuddin, N., Al-Cheikh Mahmoud,
Z., & Baharum, M. R. (2015). A review on natural ventilation
applications through building fa??ade components and ventilation openings in
tropical climates. Energy and Buildings, 101, 153–162.
http://doi.org/10.1016/j.enbuild.2015.04.033
Fung, Y. W., & Lee, W. L. (2014).
Identifying the most influential parameter affecting natural ventilation
performance in high-rise high-density residential buildings. Indoor and
Built Environment , 24(6), 803–812.
http://doi.org/10.1177/1420326X14536189
Hussin, A., Salleh, E., Chan, H. Y., &
Mat, S. (2014). Thermal Comfort during daily prayer times in an Air-Conditioned
Mosque in Malaysia. Proceedings of 8th Windsor Conference: Counting the
Cost of Comfort in a Changing World, (April), 10–13.
Imriyanti. (2013). Mosque Architecture as a
Sustainable Building in Urban ( Case Study : Al Markas Al Islamic Mosque
Makassar ). Journal of Islamic Architecture, 2(4).
Mohd Sahabuddin, M. F., &
Gonzalez-Longo, C. (2015). Traditional values and their adaptation in social
housing design: Towards a new typology and establishment of “Air House”
standard in Malaysia. Archnet-IJAR, 9(2), 31–44.
Ocak, Y., Kiliçvuran, A., Eren, A. B.,
Sofuoglu, A., & Sofuoglu, S. C. (2012). Exposure to particulate matter
in a mosque. Atmospheric Environment, 56(September),
169–176. http://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2012.04.007
Shah, M. A., Arbi, E., & Inangda, N.
(2014). Transformation of Mosque Architecture in Malaysia : Proceeding
of the International Conference on Arabic Studies and Islamic Civilization
iCasic 2014, 2014(March), 54–64.
Comments
Post a Comment